Monday, September 18, 2006

Shoppen

Shoppen

Work hard, shop harder.
Why do you need yoga, when you have retail therapy
HSCB credit card… because shopping makes you feel good.

Vanmiddag liep ik langs de net geopende Esprit winkel op Queensroad, een van fameuze winkelstraten in Hong Kong.Op straat worden balonnen uitgedeeld met de teksten als “work hard, shop harder” en er is een soort streetdance voorstelling voor de winkel. In de etalage voeren twee etalage poppen van vlees en bloed een balletvoorstelling op. Dit is dus retail therapy.

Ik kijk over de schouders van een klein Chinees vrouwtje naar het tafereel. De hemel is een half uur geleden opengebarsten en zij heeft over haar kleren een vuilniszak aan met gaten voor haar armen, zoals je die vroeger maakt om buiten te spelen. Ze draagt een grote rietenhoed die je ook vaak ziet bij vrouwen die aan het rijstplukken zijn in de velden. Ze heeft een anderhalve meter lange bamboe stok over haar schouder en aan beide kanten balanceren twee zware plastic zakken. De lokale markten liggen op de heuvel en worden vaak lopende bevoorraad. Zwaar werk en zeker voor een vrouw van 50 schat ik. Ik vraag me af wat zij ervan denkt.

Shoppen is een werkwoord wat ook in Nederland een ongekende opmars heeft gemaakt. Marike en mijn zusjes gebruiken het, maar ik denk mijn moeder ook al. Maar het shoppen waar de Viva het over heeft is peanuts bij wat hier gebeurd. Hong Kong is de eredivisie van het shoppen.

“HSBC Credit card... because shopping makes you feel good.” Shoppen is hier een religie geworden. Vroeger waarschuwde je vader om alleen te kopen wat je nodig had, hier durf je tegenovergestelde in je credit card reclame te zeggen. Nu is het anders. Het voelt goed om met nieuwe spullen thuis te komen, winkels hebben 8 collecties per jaar, 8 keer uitverkoop, kleren worden ontworpen om niet te lang mee te gaan (ZARA concept) want anders kom je niet nog 7 keer terug.

De vraag is of deze materialistische dadendrang nog heel lang houdbaar is. Zie de wereld als een simpele machine waar wat in moet en wat uitkomt. Erin gaan natuurlijke bronnen in en er komen primaire, secundaire en tertaire behoeften uit. Laten we zeggen dat de tertaire behoeften bevredigd worden door de Esprit shop. Als we dan moeten gaan shoppen om te shoppen dan komt er een ongekende nieuwe vorm van behoeften bij. Deze nieuwe “behoeften” zijn ongelimiteerd want hoe meer we kopen hoe beter we ons voelen.

Om deze behoeften te leveren is onze machine letterlijk al wat overhit. De vraag is wat er gebeurt als de familie van het Chinese vrouwtje ook deze behoeften krijgt. De 7m Hong Kong’nezen zijn maar een hele kleine voorbode van er aan de overkant ligt.

Wat denkt het Chinese vrouwtje? Waarschijnlijk dat ik makkelijk praten heb achter mijn laptop op de 34e verdieping.

2 comments:

Anonymous said...

Prachtige poging om alle corporate widows te beinvloeden...

Scotch en Soda said...

Leuk artikel!