Wednesday, August 16, 2006

De eerste weken

Eerste regel is lastig. Aan de ene kant is het niets anders dan een verslag van een eerste maand in HK. Aan de andere kant is het de eerste regel van een nieuw hoofdstuk, dat Marike en ik samen in HK gaan beginnen. Een nieuwe hoofdstuk betekent het oude afsluiten en dat is altijd lastig. Om een impressie te geven van ons leven hier, gaan we proberen hier af en toe een stukje te schrijven. Maar goed, eerste regel blijft lastig.

Na een top afscheidsfeestje, dank voor de grote opkomst, en een lief afscheid op het vliegveld is het plotseling gek om weer alleen te zijn. Aankomst is zoals het hoort, moe, waanzinnig warm, taxi zet mij met 35kg zes straten verkeerd af, maar de opwinding maakt alles goed. Hier gaat het beginnen.

Wonen, werk en weekenden.

Wonen doe ik nu een zogenaamd serviced apartment, een veredelde hotelkamer met keukenblok. Helemaal rechtsboven in mijn grote raam kan ik precies een stukje zee en haven zien. Tijdelijk en zodra Marike er is gaan we verder op zoek naar is definitiefs. Onze container komt eind september aan. Eerste voorproefje van de huizenjacht heb ik al gehad. Koud 24 uur in HK ben ik met de makelaar op stap gegaan. Compleet tegengesteld aan Nederland, kijk je niet eerst wat je wilt en daarna naar de huizen, maar net zo lang totdat je niet meer wilt in de hoop dat je ondertussen wat tegenkomt. Je loopt letterlijk van appartement naar appartement wat te huur staat…Daar had ik het 25 vrijwel identieke appartementen goed mee gezien en wordt vervolgd maar dan met Marike

Werk is nieuw, spannend en wennen. Azie is is een absoluut groeimarkt voor de bank en aan ons team om te kijken welke groei organisch mogelijk is en wat er met overnames mogelijk is. Mijn rol is nu meedraaien met twee a drie live deals en de pre analyse doen voor 2 andere landen (kijken wat geschikte overname kandidaten zouden zijn). Ik werk met:
-Curtis: Amerikaan, de baas en druk maar begaan met zijn mensen.
-Martijn: Nederlander die al meer dan 5 jaar in Hong Kong woont.
-Brian: hartelijke Amerikaan, maakt hele lange uren en formuleert gewichtige antwoorden.
-Edward: Hong Kong Chinees, waanzinnig vriendelijk, gestudeerd in Londen en toch heel Chinees.
-Peggy en Aranda: Chinese assistenties met een typisch Aziatische behulpzaamheid.
Daarnaast valt het op dat het veel hierarchischer is dan in Nederland. Mensen kunnen letterlijk een beetje vast lopen en stotteren als een managing director op strenge toon iets vraagt.

Weekenden zijn een beetje vakantie. Afgelopen zaterdag naar het strand gegaan, 25 min vanaf mijn apartement hartje centrum tot aan het strand aan de groene kant van het eiland. Een zondag met een boot gevaren. Je vaart het weg midden tussen de wolkenkrabbers en vaart het hoek van het eiland om zo de groene eiland in, als of je op de Caribbean vaart. Water is afwisselend helder alsof je in de Caribbean zwemt of soms als in Belgische Maas bij Luik.

Ik speel in een hockeyteam wat hoofdzakelijk uit Nederlanders en Australieers bestaat, en een voetbal team met echte HK Chinezen. Met name het voetbal is echt een mooi spektakel. Om te beginnen ligt HK of op een heuvel of is volgebouwd. Weinig plaats voor voetbalvelden en die zijn er dan ook niet zo veel.

Omdat het deze maanden typhoon season is kan het af en toe met bakken uit de hemel komen. Black rain heet het als je in tien stappen even nat bent als wanneer je in het zwembad bent gesprongen. De eerste wedstrijd was 90 min black rain. Maar omdat voetballen velden maar weinig beschikbaar zijn... gewoon door voetballen. Drainage was nog verbazingwekkend goed, maar soms stond het volledige veld blank. De voetbal kwaliteiten van ons team zijn al niet overweldigend, maar werden er ook zeker niet beter op. Waterpolo zonder handen.
Na de jammerlijk verloren wedstrijd kwam het hoogtepunt, de teamfoto en de verloting van het signeerde Ajax shirt. Shirt niet gewonnen, maar de teamfoto zal ik op de site zetten. Let op de verregende koppen en de plassen buiten.

Mooi, later meer.

No comments: